A STEREO Akt és a Füge bemutatja:

Boross Martin:
Harminchatok
- Egy álmessiás története
-kabbalisztikus játék-

Készült André Schwarz-Bart és Jiří Langer történeteinek, valamint valós események felhasználásával.

Egy legenda szerint harminchat igaz ember hordozza vállán a világ egész súlyát. Külsőleg semmiben sem különböznek, sokszor maguk sem tudják, hogy kiválasztottak. Ha csak egy is hiányozna közülük, az emberiség egy óriási kiáltással megfulladna. Kiszámíthatatlan, hogy balsors, vagy szerencse lépdel egy igaz férfiú nyomában…

Messiás-váró idők közepette egy fiatal idegen érkezik, aki a Harminchatok körüli hiedelmet kihasználva, ártatlannak induló játékaival hisztériát kelt, és felforgatja az őt befogadó közösség életét.

A zenészekből, színészekből és civil résztvevőkből álló alkotóközösség kabbalisztikus színházi játékra hívja a nézőket. Egy péntek esti rituálé keretében, a nézők aktív jelenléte által elevenednek meg Lyuta messiásváró lakói és a harminchatok körüli titkok, amelyek feltárásra várnak.

Szereplők: Kárpáti Pál / Bánki Gergely / Szabó Domokos / Szabó Zoltán / Czakó Julianna / Tóth József / Keserű Imre / Kárpáti Péter / Tucker András / Fischer Balázs / Kollányi Irén / Gácser Kornélia / Boross Blanka

Zene: Ajtai Péter, Darvas Kristóf, Vázsonyi János
Konzultáns: Kárpáti Péter
Produkciós vezető: Rácz Anikó
Díszlet kivitelezés: Boros Lőrinc, Fischer Balázs
Grafika: Fischer Balázs, Téri Gáspár
Fény: Kocsis Gábor
Dramaturg: Sebők Borbála
Látványtervező: Boros Lőrinc
Rendező: Boross Martin

„Ez a színház nem reflektorfénybe állítva, zavarba ejtve helyezi középpontba a nézőit, hanem olyan helyzetet teremt, amiben csak benne lenni lehet. Itt nincs nem-részvétel, mert a keret, a péntek esti szertartás már a néző puszta jelenlétével is igazolást nyer; tét nélküli játék ez, aminek egy szabálya van: jelen kell lenni.

Kabbalisztikus színházi előadás a Harminchatok: a zsidó legendárium kiválasztottainak történetét eleveníti meg. De a Harminchatok több a kabbalánál: nem csupán egy tanulságos történetet mesél, hanem a folyamatosan jelenlevő zene, humor, misztikum és a közösség erejébe vetett hit által a zsidóság esszenciáját is adja. Megélhető impresszionista színház ez, amelyben a történet másodlagos: a lassan építkező dramaturgia időt hagy az elmélyülésre – az előadás érzelmi telítettségétől azonban egy pillanatra sem válik üressé a játék. A szinte folyamatosan zenével kísért rituálé nemcsak az értelemre, hanem a zsigerekre hat – és, lássuk be, az ilyesmit szokták színháznak hívni.

A Harminchatok kérdez. Nehéz kérdéseket tesz fel. Azt kérdezi például, hogy lehet-e Igaz, akit elbuktat a környezete. Hogy elítélhető-e, aki áldozatául esik valaminek: saját gőgjének vagy épp a gonosznak – Bánki Gergő kisstílű, álkripli nyomoroncának és Szabó Domokos tűéles pontossággal megírt, félelmetes Gój-zsarnokának. Azt kérdezi, hogy voltaképp ki a gonosz: az, aki annak látszik, vagy az, aki birka-mód hallgat. Azt kérdezi, hogy hallgatunk-e, ha van mit mondanunk. Azt kérdezi, hogy feladjuk-e az álmunkat, hitünket, büszkeségünket, vagy kitartunk saját igazságunk mellett. És a Harminchatok kérdéseire lehet válaszolni.”

(Csodaszínház – ellenfenyonline.hu 2012.10.11., Sztrókay András írása)

KRITIKÁK:
Sztrókay András - Ellenfény online: http://www.ellenfeny.hu/szinhaz/fuggetlenek/3610-csodaszinhaz
Puskás Panni - Revizor online: http://revizoronline.com/hu/cikk/5847/stereo-akt-harminchatok-juranyi/ 

36 ok Plakát.jpg

Támogatók: Nemzeti Erőforrás Minisztériuma, Izraeli Kulturális Intézet, Masa, JDC Magyarország, Füge Produkció, Artus Kortárs Művészeti Stúdió, MAZSIHISZ, MASZK Országos Színészegyesület, Színház és Filmművészeti Egyetem, TENTE