Sajtó


A jó színház megkeresi az összes érintett szereplő igazságát (papageno.hu) 2018.10.29.
https://papageno.hu/intermezzo/2018/10/a-reszvetel-a-fontos-szinhazi-ajanlo/

“Beszélgethetünk, mi magunk is beléphetünk az előadásban, beavatkozhatunk a történetbe, dönthetünk utakról és sorsokról.”


"Ügyek mentén dolgozunk" - Különleges eseményekkel vág az évadnak a Stereo Akt (szinhaz.org) 2018.09.17
https://szinhaz.org/csak-szinhaz/csak-szinhaz-budapest/2018/09/17/ugyek-menten-dolgozunk/

Ügyek mentén dolgozunk, és minden egyes ügy egy új összművészeti formációt hív életre. Számunkra a színház esemény, a néző résztvevő, az esemény lényege pedig a résztvevő valóságának és az alkotó fantáziavilágának találkozása. Közösségi és társadalmi párbeszédet kezdeményező előadásaink élménye a közönség és az előadók – akár szavak nélküli – párbeszédéből születik meg” – vallja a STEREO AKT csapata, mottójuk is a nézőhöz szól: “légy jelen!”


„A politizálás csak akkor bátor tett, ha szembesít a felelősségemmel” // Boross Martin (Takács Dalma, a Trafó blogja) 2018
http://kapcsolj.be/post/173545472881/stereokonf-borossmartin

“Sok olyan témában érdekel a többiek álláspontja, mint amikről az interjú során beszéltünk, és általában fontosnak tartom a szakmai önreflexiót is. Lépjünk egyet hátra, és nézzük meg a folyamatokat, amikben benne vagyunk.”


“Nekik, róluk, velük - Mi a kortárs? / Stereo 5 Fesztivál, Trafó”, (Jászai Tamás, Revizor) 2018.05.22
http://revizoronline.com/hu/cikk/7291/mi-a-kortars-stereo-5-fesztival-trafo/

“Ha már ennyiféle, valamiféle részvételt kívánó-követelő színház van körülöttünk, miért van az, hogy a legtöbben (köztük sok színházi ember is) még mindig ódzkodnak ettől a módszertől?”


“Színház az egész Wekerletelep – Stereo Akt: Promenád” (Pálla Orsolya, contextus.hu) - 2018.05.19
https://contextus.hu/stereo-akt-promenad-boross-martin-wekerletelep/

“Kizárólag eseményközpontú előadásokat hoznak létre, amelyekkel messze maguk mögött hagyják az európai (főleg magyar) színházi konvenciókat. (…) A darabok nem drámai alapokra épülnek, sokkal inkább a valóság szolgál a történetek kiindulópontjául.”


“Ahhoz, hogy komplexen lássunk valamit, konfrontálódni kell” - interjú Boross Martinnal és Thury Gáborral (szinhaz.org) - 2018-01-25
https://szinhaz.org/interju/2018/01/25/interju-boross-martinnal-es-thury-gaborral/

“Egyszer az egyik közönségtalálkozón volt egy nagyon megrendítő hozzászólás. Egy idősebb néző azt mondta, hogy sok embert ismert, akik a felejtést választották tudatosan, és a saját cselekedeteikre az emlékezetük tudatos módosításával és tetteik ideologizálásával válaszoltak, mert így tudták csak este álomra hajtani a fejüket. Csak utalt erre, de elképzelhető, hogy ezek akár például ügynöktörténetek, vagy világháborús szerepvállalások is lehettek.”


“Fontos lenne új irányok felé nyitni” - interjú Szabó Györggyel a Stafétáról, függetlenekről (Dorogman Hédi, szinhaz.org) 2018-01-09

https://szinhaz.org/csak-szinhaz/csak-szinhaz-budapest/2018/01/09/fontos-lenne-uj-iranyok-fele-nyitni/

“A harmadik STAFÉTA pályázat másik nagy kérdése az volt, hogy vannak olyanok, akik szinte már őspályázóknak tekinthetők, és ha ők kikerülnek ebből a kategóriából, mi történik majd velük. Ez valamiféle ugródeszka számukra, de mi van azokkal, akik már egy ideje elkezdték a pályájukat?”


Hungarian Theatre, After the Crackdown - The nation’s still-questing independent theatres don’t face censorship amid the ascendant right-wing climate—just economic isolation. (Jim O’Quinn, americantheatre.org) - 2017-12-24
http://www.americantheatre.org/2017/12/24/hungarian-theatre-after-the-crackdown/

“Addressless insistently moved us spectators inside the minds and hearts of actual homeless individuals, a theatrical accomplishment that, on the day I attended the show, generated perplexity, astonishment, and sorrow. One observation that struck home for U.S. viewers: “We live in a community where it’s easier to get funding to build a penthouse than it is to get assistance to get off the street.”


“Zaklat-e a kritika?” - körkérdés a szereposztó dívány témájában (szinhaz.net) - 2017-12-06
http://szinhaz.net/2017/12/06/zaklat-e-a-kritika/

“A legfontosabb lépésnek azt a kérdésfelvetést tartom: mit tehetek én? Mindenkinek van dolga ezzel, a kritikának annyiban egyedi a felelőssége, hogy funkciója révén rálát színházban (művészetben) zajló folyamatokra, narratívákkal dolgozik és hatásmechanizmusokat artikulál, ezáltal magyarázatokat kereshet a megfigyelt jelenségekre, amelyek társadalom-dokumentumnak is minősülnek.”


Fiatalok, akikre oda kell figyelni (fidelio.hu) 2017-12-05
https://fidelio.hu/vizual/2017/12/05/fiatalok_akikre_oda_kell_figyelni/

“A támogatás az önálló alkotói munkásságának első öt évében járó fiatal alkotók és alkotói csoportok számára további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást biztosít.”


“A magyar színházi élet kellőképpen őrült” - interjú Julia Jakubowska-val (Dorogman Hédi, szinhaz.org) 2017-12-03
https://szinhaz.org/interju/2017/12/03/magyar-szinhazi-elet-kellokeppen-orult-interju-julia-jakubowska-val/

“A STEREO AKT-nál úgy érzem, több oldalamat is kipróbálhatom. Sokféle alkotóemberrel találkozhatok az itteni munkák során, lehetőségem nyílik arra, hogy különböző művészekkel dolgozhassak együtt, ne csak színészekkel, hanem képzőművészekkel, zenészekkel, táncosokkal, attól függően, kik vesznek részt az aktuális projektünkben.”


Megvan, hogy kik viszik tovább a Stafétát (szinhaz.hu) 2017-12-02
http://szinhaz.hu/2017/12/02/megvan_hogy_kik_viszik_tovabb_a_stafetat


“A STEREO Akt 2, 5 millió forintot nyert el a Jurányiban, 2018. február 26-án bemutatásra kerülő, Védett férfiak című projektjéhez.”


Előadás a nemek közti egyenlőtlenségről és elnyomásról (ATV- youtube.com) 2017-11-30
https://www.youtube.com/watch?v=FWGG8j51yLM

“A Start Plusz vendégei Boross Martin, a Védett férfiak c. darab rendezője és Mérő Vera kampánykoordinátor, Amnesty International.”


Nyitott vagy rá? (szinhaz.hu) 2017-10-17
http://szinhaz.hu/2017/10/17/nyitott_vagy_ra

“A III. OPEN Fesztiválon mindegyik előadás a részvételiségre, a néző aktivitására épít november 13. és 18. között a MU Színházban. A fesztivált Boross Martin rendező nyitja meg, a STEREO Akt színházi alkotócsoport vezetője. Számos új-dramaturgiát és innovatív technológiát alkalmazó; részvételi, közösségi és társadalmi párbeszédet kezdeményező hazai, és nemzetközi produkció létrehozója.”


Storytelling és közösség, avagy egy élő ember a másikhoz (Boross Martin, szinhaz.net) 2017. augusztus
http://szinhaz.net/2017/08/15/boross-martin-storytelling-es-kozosseg-avagy-egy-elo-ember-a-masikhoz/

A személyes történetek és emberi sorsok megismerése; találkozás az érintettekkel, a közvetlen tapasztalatok, élmények megszerzése az egyik legerősebb fegyver lehet a sztereotípiák és a rasszizmus ellen. Nem azon az alapon, hogy „én ismerek tisztességes romát is, de…”, vagy „nekem is van meleg ismerősöm, de…”, hanem amikor egy hús-vér történetet hallunk az Emberről: akkor megértjük, hogy az általánosítás nem enged kivételeket.”


Bevonós? – A néző szerepei (Boross Martin, litera.hu) - 2017. 06. 24.
http://www.litera.hu/hirek/boross-martin-bevonos-a-nezo-szerepei

“Visszatekintve az elmúlt négy évben készült STEREO Akt-os munkáinkra olyan, mintha sportot űznénk a néző szerepbe helyezéséből. Egyáltalán nem egy mindenáron innovációra törekvő szándék húzódik emögött, hanem dramaturgiai, koncepcionális szükségszerűség, az, hogy a néző érezze, nélküle nem tudna megtörténni az esemény.”


Legyen kockázat (Tompa Andrea, litera.hu) 2017-06-24
http://www.litera.hu/hirek/legyen-kockazat

“A passzívból aktív, akár néma belső életet élő néző az ő ideálja. Még sosem volt olyan „bevonós" előadása, amelyből menekülni akartam volna. Pusztán mert tudja, hogyan szólítson meg. Lágyan, kíváncsian, elvárások nélkül, játékosan, figyelmesen. Olyan témákat, gondolatokat, helyzeteket kínálva, amit nem tudok kikerülni, és a mindennapokban sem akarnék menekülni előlük. Színház és saját nézői világ, külső-belső valóság elmosása ez. Kedvemre való.”


Villámcsődület a homofóbia ellen - Kézfogó flashmob a STEREO AKT-tal (szinhaz.org) 2017-05-13
https://szinhaz.org/plusz/plus/2017/05/13/kezfogo-flashmob-stereo-akt-tal/

“Május 17-én, a homofóbia és a transzfóbia ellenes világnapon az előbújásért és az LMBTQ-jogok melletti kiállás ösztönzéséért szervezi meg idén 3. alkalommal Kézfogó elnevezésű flashmobját a Stereo Akt.”


Mindenki hülye, csak én vagyok helikopter (Szarka Károly, prae.hu) 2017.04.14.
https://www.prae.hu/index.php?route=article%2Farticle&aid=9679

“A Stereo Akt előadása a közös ügyeinkben tapasztalható félelmeket és hazugságokat vetíti ki a magánember hétköznapi életére, majd újra vissza a közéletre.”


A bennük lévő fájdalmat kívántuk kihangosítani – Film forog az Ormánságban (Pethő Tibor, mno.hu) 2017-04-18
https://mno.hu/belfold/a-bennuk-levo-fajdalmat-kivantuk-kihangositani-film-forog-az-ormansagban-2394335

“Azt akartam, hogy a fiatalok ne tébláboljanak céltalanul, mint korábban. A feleségem révén ismerkedtem meg a programmal. Összehozza a falut: a szereplők alig várják, hogy jöjjön a hétvége, s kezdődjön a következő foglalkozás. Sokan sajnos hónapról hónapra élnek, belesüppednek a közmunkás létbe, ki se mozdulnak innen. Ezen kellene változtatni – mondja. “


Jelenetben vagyunk (Proics Lilla, revizor.hu) 2017-04-08
http://www.revizoronline.com/hu/cikk/6616/kava-kulturalis-muhely-a-sajatszinhaz-projekt-szakaszbemutatoja-siklosbodonyban/

“A közel fél napon át zajló esemény rétegzetten rengeteg mindent behozott: mindannyian merenghettünk látván a faluban álló házakat, figyelve az itt élő embereket. Bár távolról jött turisták voltunk, kapcsolatba kerültünk a bodonyiakkal, méghozzá közeli kapcsolatba: vendégül láttak minket. Közben az általuk közösen vizsgált problémára épülő színházi munkájukat néztük, aztán be is léptünk a játékukba.”


Csak a szépet – STEREO Akt: Emlékek klinikája (Szabolcsi Gergely, Strott Tímea, sci-fi.mandiner.hu) 2017-03-08
http://sci-fi.mandiner.hu/cikk/20170306_strott_timea_csak_a_szepet_stereo_akt_emlekek_klinikaja

Nagyon erős felütéssel kezd a darab. … A darab politikai sci-fiként van meghatározva, és ennek maximálisan meg is felel. Egyrészt az orwelli hagyományokon épülő, manapság nagyon divatos disztópikus hangulatot és látványvilágot tökéletesen teremti meg, valamint nem nehéz a jelenre vonatkozó politikai áthallásokat találni.”


A megújulásra való képesség mérce lehet – beszélgetés Boross Martin rendezővel (Várkonyi Zsolt, librarius.hu) 2017-03-07
http://librarius.hu/2017/03/07/a-megujulasra-valo-kepesseg-merce-lehet-beszelgetes-boross-martin-rendezovel/

“Nem jó általánosítani, inkább azt mondanám, hogy annak a képessége, hogy mennyire vagyunk hajlandóak kiállni magunkért, mennyire vagyunk tisztában a jogainkkal, merünk-e kritizálni, reflektálunk-e magunkra és a környezetünkre, tájékozódunk-e eleget, ez zek mind összefüggésben lehetnek azzal, hogy mennyire hoz zavarba egy olyan mű vagy színházi esemény, ami szokatlan számomra, amihez hasonlót még nem láttam, ezért nem vagyok képes azonnal kanonizálni. Végső soron a megújulásra való képesség egy mérce lehet abban, hogy mennyire tudok élvezni valami olyat, ami más, mint amilyen én vagyok.”


Mikor fog kihalni az ilyen színház? (Kutszegi Csaba, kutszelistilus.hu) 2017. március
http://kutszelistilus.hu/szinhaz/jegyzet/371-kutszegi-csaba-tel-fele-tetozik-az-ifjusagi-problema

“A STEREO Akt produkciója szintén a máról beszél, de nem csupán elhajlik az abszurdba a kifejezés és a hatás érdekében, hanem egy jövőben játszódó, fantasztikus világot jelenít meg. A negatív utópiák réges-régen is az aktuális jelenről szóltak, ez most sincs másképp, de az előadásnak – legalábbis számomra – nem az a tétje, hogy nézőként képes vagyok-e megérteni az üzenetet, vagyis helyesen vonatkoztatom-e a mára a látottakat-hallottakat. Engem az érdekel, hogy Boross Martin rendező az előadással meg tudja-e mutatni, hogyan gondolkodik generációja a színházról. Milyen olyan másszerűséget-újszerűséget tud prezentálni, amelyből arra tudnék következtetni, hogy alakulóban van egy újfajta színházfelfogás, amely ha kell, az elődök látásmódját megtagadva, a színház jellegét, sőt gyakorlati működését is megváltoztatja.”


“Ahhoz, hogy komplexen lássunk valamit, konfrontálódni kell” - interjú Boross Martinnal és Thury Gáborral (szinhaz.org) 2018-01-25
https://szinhaz.org/interju/2018/01/25/interju-boross-martinnal-es-thury-gaborral/

“Egyszer az egyik közönségtalálkozón volt egy nagyon megrendítő hozzászólás. Egy idősebb néző azt mondta, hogy sok embert ismert, akik a felejtést választották tudatosan, és a saját cselekedeteikre az emlékezetük tudatos módosításával és tetteik ideologizálásával válaszoltak, mert így tudták csak este álomra hajtani a fejüket. Csak utalt erre, de elképzelhető, hogy ezek akár például ügynöktörténetek, vagy világháborús szerepvállalások is lehettek.”


Szexista nők (Bóta Gábor, nepszava.hu) 2018.03.03
https://nepszava.hu/1154114_bota-gabor-szexista-nok

Az előadás azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha nem férfiközpontú, hanem matriarchális alapú társadalomban élnénk. A megvaduló hölgyek felénk fordulva, mélyen a szemünkbe nézve statisztikai adatokat vágnak a fejünkhöz, hogy például a parlamentben, a vállalatvezetésben, de akár a színházrendezők között, milyen ordítóan torz a férfiak és a nők aránya. Még azt is megkapjuk, nem véletlen, hogy a diktátorok között nincsenek nők. Aztán azért ők is csak kiböknek egyet.


Lehetetlen, hogy férfival is megtörténjen? – A védett férfiak kertje (nowmagazin.hu) 2018.03.13
http://www.nowmagazin.hu/?p=38028

Általános tény, hogy a férfi felsőbbrendű a nőkkel szemben: hogy bármit megtehet, ő az erős, a bátor, a racionálisan gondolkodó, az ösztönlényebb, akinek minden könnyebb, csak mert férfinak született. Aki kiszolgáltatóvá teheti a másik nemet, viszont nem lehet kiszolgáltatott, főleg egy nőneműnek. Tényleg? Miért olyan nehéz elképzelni? Ezt próbálja meg bemutatni ez a darab, és egészen nagy sikerrel.