Takeover 2. – Keresztes Gábor / Matisz Flóra Lili / Szabó Bálint — ÁPR. 20 @ Három Holló
Matisz Flora Lili 6 éves korában kezdett énekelni és hegedülni, később bővítette a tárházat gitár és zongoratanulással. 16 éves korától házi studio jelleggel zenét készít, majd 2010-ben 19 évesen színházi zeneszerzőként alkalmazzák. 2012-ben felvételt nyer a Zeneakadémia jazz-ének szakára. Énekesnőként és alkalmazott zeneszerzőként dolgozik.
– Mesélj egy picit a magáról a zenei szelekcióról, ha jól tudom olyan különleges darabokat válogattál össze, amik közt vannak skiccek, kiadatlan/sose hallott, illetve kész, színházi előadásokhoz készült szerzemények? Milyen szerkesztési elvet követtél, illetve mitől különlegesek számodra ezek a zenék?
A saját alkotások amik eljutnak egyfajta rögzített maradandó szintre, olyanok mint a gyermekeid. Nálam régi beakadás , hogy több órányi, több albumnyi zenék porosodnak itthon a hard discjeimen, amiket a maximalizmusom nekehezen ad ki a világnak. Mindegyikben van még valami, amivel nem vagyok elégedett, újra kell énekelni, szarul szól, pontosítani kéne a dobot, nyelvtanilag nem teljesen pöpec az angol dalszöveg.. ilyenek. Az biztos, hogy mindig amikor nekiállnék következetesen, hogy befejezek valami régóta félbehagyott-lerakott zenét, közbejön egy új határidős munka… Emellett pedig persze, minél távolabb vagyok időben egy zenétől, annál nehezebb újra belehelyezkedni akkori önmagamba.
Igyekeztem egy olyan válogatást összehozni, amiben fellelhető a sokszínűségem (a zenei mindenevőségem), és ami olyan track-eket tartalmaz, amik már rég megérdemelnék, hogy ne csak a hozzám közelállók hallhassák egy hosszúra nyúlt éjszakán… Meg kell húzni egy vonalat, és be kell látni, hogy van ami már sose lesz ennél „készebb”. És hiába nem tökéletes, így jó ahogy van, ennyit tudott. És akkor nagy megkönyebbüléssel el kell őket engedni.
Ezek a zenék egytől egyig mostanáig nem voltak elérhetők publikusan sehol.
– Az elmúlt évek tapasztalatai hogyan segítik a munkafolyamatod, milyen részeiben hasznos egyfajta rutinosság számodra? A mix különböző pontjain előbukkannak ismerős hangzások, hangszerek, ének – van e kedvenc eszköztárad amikkel a legtöbb helyzetben kényelmesen tudsz dolgozni? Hogy állsz neki egy-egy előadás zenéjének megírásához, miből inspirálódsz?
Szerintem akármiről van szó, érvényes az a gondolat, hogy „csinálni kell, és ha sokat csinálod, egyre jobb leszel”. Türelem, bizalom, kitartás, fanatikusság, rugalmasság, kiváncsiság. Játék. Ezek kulcsszavak nekem. Jó, ha az ember nem gondolkodja túl a dolgokat ilyenkor, és bízik a megérzéseiben. Mindig lehet egy zene még jobb, izgalmasabb, szólhat jobban, lehet egy ötlet vagy dallam érdekesebb. De ez egy nagyon nagy örvény.
Évek alatt rájöttem, hogy muszáj kivárni azt a pillanatot, amikor meghallok valamit, és biztos vagyok benne, hogy na ez most fasza lesz. Ezek 10ből 9szer bejönnek, vagyis ezek az ötletek elsőre átmennek a rendezőnél / megrendelőnél. Csak amikor határidős leadás van, az sok szorongást tud okozni, mert nem lehet agyból gépiesen megoldani valamit, vagy szerintem az nem érdekes. Szóval ki kell várni a pillanatot, és az még egy nagy kérdés, hogy az ember hogyan, vagy milyen segítséggel, módszerrel éri el ezt az állapotot. Hogyan tudsz belehelyezkedni.
Én erősen vizuálisan érzékeny típus vagyok, nekem sokat segítenek a képek… szoktam mappát csinálni képekből egy-egy munkához pl. Tudom, hogy van egy konkrét érzés amit meg kell jelenítsen a zene, és elképzelem, hogy hol szól. Keresek hozzá egy képet, vagy szereplőket. Keresek olyan zenéket, amik ugyanezt az érzést, mondanivalót hordozzák magukban. És azokat el kezdem zenei figyelemmel hallgatni, mi az akkordmenet, a téma, milyen a tempó, lüktetés, milyen szerkezete van..stb. Hiszen minden ugyanaz másképpen ahogy EfZámbó Öcsi mondaná.
Talán egyre kevesebbet szorongok, rutinosabb vagyok abban, hogy magamat helyzetbe hozzam, és hogy ne pánikoljak, hogy mikor jön már az ihlet. Valamint szorgosan trenírozom a koncentrációmat.
Jön az a pillanat, amikor egyszer csak meghallom a zenét, és akkor minél gyorsabban rögzíteni kell azt, gondolkodás nélkül, gyakran nem is tudom elsőre, hogy mit fogok a zongorán, olykor behunyom a szemem közben, és csak hagyom hogy kijöjjön. Először legyen meg szárazon, lecsupaszítva, aztán jöhet a hangszínkeresgélés, felépítés.. Ha épp nem vagyok a bázison, mert mondjuk útközben vagyok, akkor gyorsan felénekelem vagy leírom az ötletet.
Mindenkinek van egy hangzása vagy jellegzetessége (jó esetben), ami mindegyik zenéjében, alkotásában fellelhető. Egyfajta motívum, ami leleplezi az alkotó lelkivilágát. Az ének a legalapabb, legősibb eszköz, közlés, egészen kiskorom óta „velem járó dolog”.. a rendes tisztességes hangszereim mellett pedig nagyon szeretem a bármilyen hangkeltő eszközöket is használni, hamis citerák, üvegpalack dob, ritmushangszerek, játékhangszerek, de ugyanúgy odavagyok a zajokért, atmoszférákért, a hűtő nyöszörgéséért vagy a főzés hangjaiért. Nagy élmény nekem a Zoom h4 térmikrofon, amivel lehet menni bele a világba.
– Zenei elképzeléseket gyakran még zenészként is nehéz verbalizálni. Mi a legfontosabb számodra a rendezővel való együttműködésben, mitől lesz gördülékeny a kommunikáció? Ez fejleszthető/tanulható szerinted, vagy inkább azon múlik, hogy a két fél mennyire hasonló ízlésben, gondolkodásban. Tudsz-e pár szemléletes, jellemző példát, illetve éppenhogy szokatlan példát is adni rendezői kérésekről?
Egy rendező azért kezd el hozzád ragaszkodni, mert működik köztetek egy olyan kommunikáció, ami szavak nélküli összenézésekben van. Tudod, hogy mire gondol, tudod hogy mit akar hallani, még ha nagyon bénán mondja is el. Kérdezni kell, nekem kell rávezetni hogy minél jobban el tudja mondani. Tudod, hogy mit jelentenek számára dolgok, hogy mondjuk például az ő fejében milyen zene szól amikor épp szakítás utáni ámokfutásba kezd.
Van aki jobban kitalálja előre hogy mit akar, van aki hagyja magát sodródni, és szabadon inspirálódni mondjuk egy próbafolyamat alatt.
Fontos, hogy én mit ígérek, hogyan mérem fel, hogy mennyi idő kell valaminek az elkészítéséhez, hogy ezt az ígéretet mennyire tudom tartani. Az is, hogy mennyire vagy bátor, amikor kezdetleges vázlatfelvételeket kell megmutatni. Jó ha az ember reálisan és tömören fel tudja vázolni a megrendelőnek, hogy amit kér, az hogyan létrehozható általa.
Van egy track a válogatásban, Nauszikaá lapdance, ahol sok izgulással töltött el, hogy ha a rendező azt kéri hogy legyen nedvesebb a zene, akkor hol van az a pont, ahol még nem túl pornós de elég szexi.
Amikor pedig színészeknek kell valamit énekelni vagy játszani, olykor nehéz felmérni, hogy ők mit bírnak el. Hogy ne legyen túl nehéz zeneileg, de legyen benne elég kihívás. A lényeg, hogy működjön. Tudni kell egyszerűsíteni… ezt még tanulom.
– Hogyan illik bele, vagy épp válik el saját zenei világodtól alkalmazott zenei munkáid? Például ha a mixben hallható zenéket vesszük, mennyire érzed ezeket a műveket sajátodénak? Alkalmazott zeneszerzőként lehet-e szempont, hogy a darabokhoz írt anyagok eredeti kontextusukból kiemelve is „működjenek” zeneileg?
Igen és igen. Beleillik, sajnos nem tudok „szart csinálni sok pénzért” 🙂 .. muszáj hogy ott legyek benne én is, az én világom.
– Van e zeneszerző/sound designer példaképed , aki hatással volt rád, követed munkáit, tanultál tőle?
Vannak, akiktől tanulnék. Sokan. De mondjuk nem érnek rá. Vagy nincs elég pénzem, mittomén.. Faragó Béla, klasszikus zeneelmélet tanárom például, a jazz tanszakról. Vannak akik nem is hivatalosan zenészek, dj-k, akiknek olyan széles zenei rálátásuk, tájékozottságuk van, hogy mindig megéri elmenni ha bulijuk van, mert egy csomó zseniális zenét hallhatok egy este, amik beépülnek tudat alatt a fejembe.
Ha kéne mondani valakit, Nino Rota nagyon nagy kedvencem, nagyon rajongok a Jézus Krisztus Szupersztár zenéjéért, de ugyanannyira odavagyok Dj Koze vagy Pilooski mixeiért, mint Paganiniért, vagy a Led Zeppelin számokért. Imádom hogy David Lynch zenét csinál, mert természetesen a személyiség számít, a többi csak végtermék.
– Mi a következő alkalmazott zenei munkád, illetve min dolgozol ami nem munka? Esetleg tudsz mondani előadást, filmet amin dolgoztál, ajánlod és megtekinthető?
Most egy csodálatos barátnőm intermédiás diplomamunkájához fogok zenét csinálni jövő héttől, valamint új dalokat írok itthon, ezúttal többnyire magyar szövegekkel.
Őszre pedzegetnek nekem még dolgokat, táncelőadás, színházi előadás, de ezekről még képlékeny információim vannak.
Feltett szándékom, hogy visszatérnék az élőben zenéléshez, koncertezéshez, mert abban állítólag jobb vagyok mint a zeneszerzésben.
https://soundcloud.com/floralilimusic
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV76813nZCkbjmvRH5F3-aEafc32CkMLR