Cikkek, kritikát, beszámolók, interjúk a STEREO AKT tevékenységéről.

Cikk címe: Kultúra karanténban

Szerző: Népszava

Megjelenés helye: Népszava.hu

Megjelenés ideje: 2021.03.04.

Típus: ajánló

Link: https://nepszava.hu/3111839_kultura-karantenban

“ Két színész, két táncos, egy grafikus és egy menedzser: mind egy társulatban dolgoznak 2021 Magyarországán. A karantén alatt közösen felidézték, hogy honnan jöttek, milyen volt felnőni a 90-es években, hogy kiderítsék, milyen örökséget hozott magával a rendszerváltáskor született nemzedék akkori életük legfontosabb helyszínéről, az általános iskolából.”

___________________________________________________________________________

Cikk címe: Már alsóban megtanultam…

Szerző: Turbuly Lilla

Megjelenés helye: KútszéliStílus.hu

Megjelenés ideje: 2021.03.09.

Típus: kritika

Link: https://kutszelistilus.hu/szinhaz/jegyzet/792-turbuly-lilla-mar-alsoban-megtanultam

“Az Ex Katedra könnyed, mégsem súlytalan vállalkozás. A súlyát éppen a felvállalt személyessége, és a személyes megszólalások hitele adja. Nem érződik rajta az a kényszeres, már-már magamutogató, zsigerekben vájkáló megmutatkozási vágy, ami a hasonlóan önmegmutató előadásoknál kontraproduktív tud lenni. Felkínálja a nézőnek a lehetőséget, hogy megmaradjon a jóleső nosztalgiázásnál, vagy gondolja végig, mit hordoz máig ezekből az iskolás évekből.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Beszorított terek: suli-színház-karantén 

Szerző: Pikli Natália

Megjelenés helye: prae.hu

Megjelenés ideje: 2021.03.14.

Típus: kritika

Link: https://www.prae.hu/article/12008-beszoritott-terek-suli-szinhaz-karanten/

“Színházi szempontból a legerősebb pillanatok az előadás elején és végén történnek: húsbavágóan hiteles a kezdés, amikor a karantén megéléséről beszélnek a színészek, arról, hogyan süllyedtek vissza kicsit a gyerekkorukba a szüleikhez való kényszerű hazaköltözéssel, és ez milyen nosztalgikus múltfeldolgozó folyamatokat indított el. A végén pedig a közös tánc, az elhangzó szövegre koreografált mozgásos-fényváltásos jelenet teremt színházilag is hatásos pillanatokat, majd az ön-zárójelentések ismét a hiteles és érzelmileg megragadó színházat idézik meg.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Találkozás egy fiatalemberrel

Szerző: Jászay Tamás

Megjelenés helye: Revizor

Megjelenés ideje: 2021.03.16.

Típus: kritika

Link: https://revizoronline.com/hu/cikk/8938/stereo-akt-ex-katedra-juranyi-inkubatorhaz/

“A magyar közoktatás málló falú kísértetkastélyába röpít a nosztalgiavonat; egy olyan világba, ami mindent szigorúan előír, rögzít, meghatároz és definiál, és ahol nincs se hely, se idő a kérdéseknek. Akkori énem számára – ugye nem vagyok ezzel egyedül? – talán fel se tűnt sok-sok, itt jókedvvel, bőséggel részletezett apró igazságtalanság vagy méretes anomália, bornírt és blőd szabály, azaz csupa olyasmi, amire ma nem tudok másként tekinteni, mint egy abszurd színjáték fekete-fehér építőkockáira.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Ahonnan jöttek és ahová tartunk

Szerző: Németh Fruzsina Lilla

Megjelenés helye: ART7

Megjelenés ideje: 2021.03.23.

Típus: kritika

Link: https://art7.hu/szinhaz/ex-katedra-stereo-akt/

“Az Ex Katedra című előadás két szempontból is egyedülálló. Egyfelől rengeteg színházi kifejezési módot sűrít bele a Stereo Akt. Tárgyanimáció, tánc és mozdulat, zeneiség és ritmus, vizuális és médiatechnikai eszközök, színházi nevelés és báb. Mindezen formák együttese fejezi ki a dokumentumszínházi előadás komplexitását. A másik szempont pedig éppen a dokumentumjelleg sokrétűsége.” 

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Rég volt, rút volt

Szerző: Puskás Panni

Megjelenés helye: Magyar Narancs

Megjelenés ideje: 2021.03.24.

Típus: kritika

Link: https://magyarnarancs.hu/szinhaz2/reg-volt-rut-volt-237027

“A kilencvenes évek dühödt retróláza, a korszak popkultúrájának pár éve új erőre kapott csillámporos-fiúzenekaros gagyi szelete különös aktualitást ad a témának. Furcsa módon azonban éppen a retró hangulat, és a lelkes közös emlékezés eliminálja a lehetőséget, hogy érdemben beszélgessünk a kilencvenes évekről. A Wannabe a Spice Girlstől, a Power Rangers és a Polly Pocket: cukormáz és nosztalgia – csodálatos gyerekkorunk volt, ugye? Boross Martin és az Ex Katedra csapata viszont arra törekszik, hogy mindezt megkérdőjelezze. Szerencsére. Nem minden intézmény reagált ugyanis olyan gyorsan a rendszerváltásra, mint a média vagy a játékboltok. Például az az intézmény sem, ahol a legtöbb időnket töltöttük: az iskola.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: The real kids of the 90s

Szerző: Bogya Tímea Éva

Megjelenés helye: Színház

Megjelenés ideje: 2021.03.25.

Típus: kritika

Link: http://szinhaz.net/2021/03/25/bogya-timea-eva-the-real-kids-of-the-90s

“Az alkotók úgy döntöttek, kihasználják a videófelvétel nyújtotta lehetőségeket. A szereplők arcát közelről látjuk, amitől személyesebb lesz a közlés. De közelről látjuk a gyerekkori tárgyaikat is, így például a mesekönyveket, tolltartókat, illetve azok elöregedésének jeleit. A közeli felvételek nagyon jól illeszkednek a közvetlen hangvételhez, a történetek intim jellegéhez. A nézőt mintegy beszippantja az előadás, a történetek áramlása a képernyő előtt tart minket. És ahogy az a storytelling vagy dokumentarista előadásoknál lenni szokott, a befogadó is elindulhat az önvizsgálat útján.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Rám fér a kultúra – Három színházi előadás, amit látnod kell streamen (is)

Szerző: G. Tóth Ilda

Megjelenés helye: Forbes

Megjelenés ideje: 2021.04.17.

Típus: kritika

Link: https://forbes.hu/a-jo-elet/ram-fer-a-kultura-harom-szinhazi-eloadas-amit-latnod-kell-streamen-is

“Emblematikus tárgyaikon keresztül elevenítik fel az iskolaéveket, mindenki egy-egy mozgatható padban ül a színpadon. Egy picit olyan az egész, mint a Decameron: a fiatalok összegyűlnek, és szórakoztatják egymást.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Thury Gábor: „Nem lehet a nézők ellenében programot csinálni”

Szerző: Papp Tímea

Megjelenés helye: Papageno

Megjelenés ideje: 2021.04.24.

Típus: interjú

Link: https://papageno.hu/intermezzo/2021/04/thury-gabor-nem-lehet-a-nezok-elleneben-programot-csinalni/

“Martin felfogása a színházról közel áll hozzám, ahogy a kőszínházi struktúrákhoz képest a független, kollektív alkotási folyamat is felszabadítóan hat. A szerepek persze itt is adottak, van rendező, dramaturg, performer, de minden produkció közös alkotói bázisból születik meg. Ezek az munkák számomra azért is fontosak, mert bennünket foglalkoztató témákról és ügyekről szólnak, és mai, egyéni és kollektív történetek alapján jönnek létre.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: A bevésődés kora

Szerző: Gergics Enikő

Megjelenés helye: Élet és Irodalom

Megjelenés ideje: 2021.05.07.

Típus: kritika

Link: https://www.es.hu/cikk/2021-05-07/gergics-eniko/a-bevesodes-kora.html

“Nem csupán dokumentarista, egyenesen autobiografikus színházat látunk: a szereplők  saját korai történeteiket mondják el, és ezek relevánsak, intimek tudnak lenni mindenféle előre elképzelt iskolai tragédia nélkül is. Nem lehet bánni, hogy a tematika szervezőereje nem nyomja le a személyeset.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Homo Nostalgicus

Szerző: Cseke Tamás

Megjelenés helye: dunszt Kultmag

Megjelenés ideje: 2021.06.10.

Típus: kritika

Link: https://dunszt.sk/2021/06/10/homo-nostalgicus/

”Valószínűleg a legtöbb nézőben felmerülő – kérdést, hogy miért pont őket nézem? Ezt feloldva pedig igazán izgalmassá válik ezeknek az embereknek a története, hiszen valójában mindannyiunk történeteit látjuk.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Elindult Boross Martin és a STEREO AKT videó-esszé sorozata

Szerző: Színház Online

Megjelenés helye: Színház Online

Megjelenés ideje: 2021.07.19.

Típus: cikk

Link: https://szinhaz.online/elindult-boross-martin-es-a-stereoakt-video-essze-sorozata

“Videó-esszé sorozatot indított Boross Martin, a Stereo Akt alapítója, művészeti vezetője. Az első rész az online színházzal foglalkozik.Tud-e egy színházi szakember érvényes online alkotást létrehozni, ami korszerűbb és összetettebb egy színházi felvétel sugárzásánál? Hogyan ültessünk át jeleneteket vagy egész előadásokat digitális platformra? Illetve van-e ennek közönsége, pláne a pandémia elmúltával?”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Kolónia – Performatív doku-sétára hív a STEREO AKT

Szerző: Színház Online

Megjelenés helye: Színház Online

Megjelenés ideje: 2021.08.09

Típus: cikk

Link: https://szinhaz.online/kolonia-performativ-doku-seta/

“A STEREO AKT színházi sétára hív a Kőbányai úti volt dohánygyár épületébe, ahol a színészekből, énekesekből és érintett civil résztvevőkből álló csapatukkal közösen fedezik fel a helyszín kevesek által ismert múltját. Útjukon elkíséri őket Irini és Perisztera, akiknek a polgárháború elől menekülő családja a kőbányai úti görög kolónia zárt világában talált menedékre, valamint Abouzar és fia, Armin, akik a déli határon működő tranzitzónák világának utolsó Magyarországon tartózkodó szemtanúi.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: THEALTER 31: Kritikus szekció 7: Ex Katedra

Szerző: Jászay Tamás és Proics Lilla

Megjelenés helye: Thealter Facebook oldala

Megjelenés ideje: 2021.08.06.

Típus: interjú

Link: https://www.facebook.com/watch/?v=521740662427250

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Bálint Zsófi: Welcome to the 90’s!

Szerző: Bálint Zsófi

Megjelenés helye: Thealter.hu

Megjelenés ideje: 2021.08.07.

Típus: kritika

Link: http://thealter.hu/balint-zsofi-welcome-to-the-90s/

“Az előadás a színházi formák széles palettáját használja: a báb, a tánc, az ének és a videófelvételek fontos szerepet kapnak. A sokszínűséget erősíti, hogy két táncos, egy grafikus, egy menedzser és egy drámainstruktor is színre lép. A végeredmény egy személyes, sokfelé ágazó élmény, ami hamisítatlanul retró.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Megrágnak a terek – THEALTER Fesztivál 2021, 7-9. nap

Szerző: Ferencz Hedvig

Megjelenés helye: Revizor

Megjelenés ideje: 2021.08.15.

Típus: kritika

Link: https://revizoronline.com/hu/cikk/9152/thealter-fesztival-2021-7-9-nap/

“Nosztalgia és humor járja át a teret, de fényt kapnak az akkori iskolai rendszer és társadalom káros működései is: hallunk tiltott szerelemről, legjobb barátságokról, versengésekről, beilleszkedési nehézségekről. A „gyerekek” számot adnak tanári megaláztatásokról, kivételezésekről, de az önfeledt és háboríthatatlan jókedv akkor is ott lapul.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Menekültpolitika és befogadástörténetek a Trafó évadnyitó fesztiválján

Szerző: ATV Start Plusz

Megjelenés helye: ATV Start Plusz

Megjelenés ideje: 2021.08.23.

Típus: interjú

Link: http://www.atv.hu/videok/video-20210823-menekultpolitika-es-befogadastortenetek-a-trafo-evadnyito-fesztivaljan

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Amikor főpróbahéten derül ki, hogy nem toloncolnak ki az országból

Szerző: Promó Ottó

Megjelenés helye: Jó Blog 444

Megjelenés ideje: 2021.08.23.

Típus: ajánló

Link: https://jo.444.hu/2021/08/23/amikor-foprobaheten-derul-ki-hogy-nem-toloncolnak-ki-az-orszagbol

“A két történetszálat stílszerűen a görög drámákból ismert, színészekből és énekesekből kar köti össze, és a nézőre van bízva, hogy milyen hasonlóságokat és különbségeket talál a két görög és a két iráni meneküléstörténeteiben. Boross saját értelmezésében mindenesetre fontos kapcsolat, hogy mindkét esetben a propaganda formálta a menekültek és a befogadó társadalom viszonyát – ezek a szlogenek meg is jelennek az előadásban, amelynek így a múlt és jelen politikusai is szereplőivé válnak.”

_________________________________________________________________

Cikk címe: Megrázó meneküléstörténetek egykor és ma

Szerző: Balogh Gyula

Megjelenés helye: Népszava

Megjelenés ideje: 2021.08.27.

Típus: kritika

Link: https://nepszava.hu/3130543_megrazo-menekulestortenetek-egykor-es-ma

“Mintha egy másik Budapestre érkeznénk, olyan érzése támad az embernek, amikor belép a Kőbányai úti egykori dohánygyár területére. Színházi előadásnak egyelőre nyoma sincs. Összegyűlünk ugyan vagy harmincan, harmincöten két hölgytől fekete és fehér zsetonokat kapunk. Közben zajlik az élet a különböző épület szárnyakban, ahol jelenleg hajléktalan ellátó intézmény, nővérszálló és orvosi rendelő is működik. A lakók nem zavartatják magukat, dumálnak, jönnek, mennek, kicsit azért furcsán néznek ránk. A rendelőhöz egymás után két mentő is érkezik. A kaput kinyitják. Mindenki éli a szokásos hétköznap estéjét.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Győzedelmi ének: nyújtottak feléje védő kart! 

Szerző: presshelsinki

Megjelenés helye: Helsinki Figyelő

Megjelenés ideje: 2021.08.30.

Típus: cikk

Link: https://helsinkifigyelo.444.hu/2021/08/30/gyozedelmi-enek-nyujtottak-feleje-vedo-kart

„Isten áldja Magyarországot! Szeretem Magyarországot és a magyarokat. Két éve és nyolc hónapja várok erre. Nagyon köszönöm, hogy befogadtak és megkaptam menekültstátuszt.” 

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Jurányi Latte: Mayer Dániel

Szerző: Bordás Katinka

Megjelenés helye: Jurányi Latte

Megjelenés ideje: 2021.09.21.

Típus: interjú

Link: https://juranyihaz.hu/hu/hir/mayer-daniel

“Hálás vagyok Martinnak, hogy látott bennem lehetőséget, de soha többet nem vállalok el ilyen jellegű szereplést. Ez az előadás azért passzol hozzám nagyon, mert dokumentarista, nem alakítani kell, hanem csak ki kell állni és elmondani a történeteinket. Egyfajta idegenvezetés a múltban. Önazonosnak érzem, nem színészkedek.”

___________________________________________________________________________

Cikk címe: Iranian father and son re-enact their story for Hungarian theatre goers

Szerző: Helen Womack and Erno Simon

Megjelenés helye: UNHCR

Megjelenés ideje: 2021.10.14.

Típus: cikk

Link: https://www.unhcr.org/news/stories/2021/10/6167f1874/iranian-father-son-re-enact-story-hungarian-theatre-goers.html

“When the European Court of Justice ruled in May 2020 that keeping asylum-seekers in Hungary’s two border transit zones constituted unlawful detention, Abouzar and Armin were moved to an open centre for asylum-seekers. From there they could have gone on to other countries, as many former detainees did. Yet, they chose to stay in Hungary, the country that had kept them confined and, as Abouzar put it, feeling “like fish in an aquarium”. Why?

This was the question that intrigued Martin Boross, the director of the play, “Kolónia” (Colony). “For some mysterious reason, they chose to stay,” he says. The audience must wait to find out.”

________________________________________________________________

Cikk címe: Az Örkény Színház 54 táskát gyűjtött össze

Szerző: MTI/Szerk.

Megjelenés helye: Librarius

Megjelenés ideje: 2021.12.24.

Típus: cikk

Link: https://librarius.hu/2021/12/24/az-orkeny-szinhaz-54-taskat-gyujtott-ossze/

“Az Örkény Színház a Stereo Akttal közös karácsonyi akciónk keretében – a Cím Nélkül (hajlék-kaland-játék) című előadás kapcsán – 54 táskát gyűjtött össze, melyet átadtak Szenográdi Rékának, a Menhely Alapítvány munkatársának.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Poverty is Expensive: Rattlestick’s “Addressless”   

Szerző: Kitty Drexel

Megjelenés helye: The New England Theatre Geek

Megjelenés ideje: 2022.01.25.

Típus: kritika

Link: https://www.netheatregeek.com/2022/01/25/poverty-is-expensive-rattlesticks-addressless/

“ Addressless wasn’t just a well-streamed performance that seamlessly incorporated animation effects and pre-shot video into a Zoom experience, it was also a tutorial. It is incredibly expensive to be poor. The theatre game showed us why and how. Hopefully, activism can change the hearts and minds of the people who attend a performance. It will take everyone’s help to eradicate homelessness.”

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Addressless  

Szerző: Token Theatre Friends

Megjelenés helye: Token Theatre Friends

Megjelenés ideje: 2022.02.11.

Típus: podcast

Link: https://podcasts.apple.com/us/podcast/addressless/id1516665246?i=1000550810338

__________________________________________________________________________

Cikk címe: Négy magyar film is bejutott a New York-i Segal Center filmfesztiváljára  

Szerző: Papageno

Megjelenés helye: Papageno

Megjelenés ideje: 2022.02.21.

Típus: cikk

Link: https://papageno.hu/intermezzo/2022/02/negy-magyar-film-is-bejutott-a-new-york-i-segal-center-filmfesztivaljara/

“30 ország 80 filmalkotása között négy magyar művet is láthatnak a nézők a március 1. és 15. között megrendezett Segal Center Filmfesztiválon. Az ingyenes online rendezvényen többek között a Dollár Papa Gyerekei és a STEREO AKT rövidfilmje is szerepel majd.”

__________________________________________________________________________

———————–

A jó színház megkeresi az összes érintett szereplő igazságát (papageno.hu) 2018.10.29.
https://papageno.hu/intermezzo/2018/10/a-reszvetel-a-fontos-szinhazi-ajanlo/

“Beszélgethetünk, mi magunk is beléphetünk az előadásban, beavatkozhatunk a történetbe, dönthetünk utakról és sorsokról.”

“Ügyek mentén dolgozunk” – Különleges eseményekkel vág az évadnak a Stereo Akt (szinhaz.org) 2018.09.17
https://szinhaz.org/csak-szinhaz/csak-szinhaz-budapest/2018/09/17/ugyek-menten-dolgozunk/

Ügyek mentén dolgozunk, és minden egyes ügy egy új összművészeti formációt hív életre. Számunkra a színház esemény, a néző résztvevő, az esemény lényege pedig a résztvevő valóságának és az alkotó fantáziavilágának találkozása. Közösségi és társadalmi párbeszédet kezdeményező előadásaink élménye a közönség és az előadók – akár szavak nélküli – párbeszédéből születik meg” – vallja a STEREO AKT csapata, mottójuk is a nézőhöz szól: “légy jelen!”

“Nekik, róluk, velük – Mi a kortárs? / Stereo 5 Fesztivál, Trafó”, (Jászai Tamás, Revizor) 2018.05.22
http://revizoronline.com/hu/cikk/7291/mi-a-kortars-stereo-5-fesztival-trafo/

“Ha már ennyiféle, valamiféle részvételt kívánó-követelő színház van körülöttünk, miért van az, hogy a legtöbben (köztük sok színházi ember is) még mindig ódzkodnak ettől a módszertől?”

“Ahhoz, hogy komplexen lássunk valamit, konfrontálódni kell” – interjú Boross Martinnal és Thury Gáborral (szinhaz.org) – 2018-01-25
https://szinhaz.org/interju/2018/01/25/interju-boross-martinnal-es-thury-gaborral/

“Egyszer az egyik közönségtalálkozón volt egy nagyon megrendítő hozzászólás. Egy idősebb néző azt mondta, hogy sok embert ismert, akik a felejtést választották tudatosan, és a saját cselekedeteikre az emlékezetük tudatos módosításával és tetteik ideologizálásával válaszoltak, mert így tudták csak este álomra hajtani a fejüket. Csak utalt erre, de elképzelhető, hogy ezek akár például ügynöktörténetek, vagy világháborús szerepvállalások is lehettek.”

“Fontos lenne új irányok felé nyitni” – interjú Szabó Györggyel a Stafétáról, függetlenekről (Dorogman Hédi, szinhaz.org) 2018-01-09

https://szinhaz.org/csak-szinhaz/csak-szinhaz-budapest/2018/01/09/fontos-lenne-uj-iranyok-fele-nyitni/

“A harmadik STAFÉTA pályázat másik nagy kérdése az volt, hogy vannak olyanok, akik szinte már őspályázóknak tekinthetők, és ha ők kikerülnek ebből a kategóriából, mi történik majd velük. Ez valamiféle ugródeszka számukra, de mi van azokkal, akik már egy ideje elkezdték a pályájukat?”

Hungarian Theatre, After the Crackdown – The nation’s still-questing independent theatres don’t face censorship amid the ascendant right-wing climate—just economic isolation. (Jim O’Quinn, americantheatre.org) – 2017-12-24
http://www.americantheatre.org/2017/12/24/hungarian-theatre-after-the-crackdown/

“Addressless insistently moved us spectators inside the minds and hearts of actual homeless individuals, a theatrical accomplishment that, on the day I attended the show, generated perplexity, astonishment, and sorrow. One observation that struck home for U.S. viewers: “We live in a community where it’s easier to get funding to build a penthouse than it is to get assistance to get off the street.”

“Zaklat-e a kritika?” – körkérdés a szereposztó dívány témájában (szinhaz.net) – 2017-12-06
http://szinhaz.net/2017/12/06/zaklat-e-a-kritika/

“A legfontosabb lépésnek azt a kérdésfelvetést tartom: mit tehetek én? Mindenkinek van dolga ezzel, a kritikának annyiban egyedi a felelőssége, hogy funkciója révén rálát színházban (művészetben) zajló folyamatokra, narratívákkal dolgozik és hatásmechanizmusokat artikulál, ezáltal magyarázatokat kereshet a megfigyelt jelenségekre, amelyek társadalom-dokumentumnak is minősülnek.”

Fiatalok, akikre oda kell figyelni (fidelio.hu) 2017-12-05
https://fidelio.hu/vizual/2017/12/05/fiatalok_akikre_oda_kell_figyelni/

“A támogatás az önálló alkotói munkásságának első öt évében járó fiatal alkotók és alkotói csoportok számára további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást biztosít.”

“A magyar színházi élet kellőképpen őrült” – interjú Julia Jakubowska-val (Dorogman Hédi, szinhaz.org) 2017-12-03
https://szinhaz.org/interju/2017/12/03/magyar-szinhazi-elet-kellokeppen-orult-interju-julia-jakubowska-val/

“A STEREO AKT-nál úgy érzem, több oldalamat is kipróbálhatom. Sokféle alkotóemberrel találkozhatok az itteni munkák során, lehetőségem nyílik arra, hogy különböző művészekkel dolgozhassak együtt, ne csak színészekkel, hanem képzőművészekkel, zenészekkel, táncosokkal, attól függően, kik vesznek részt az aktuális projektünkben.”

Megvan, hogy kik viszik tovább a Stafétát (szinhaz.hu) 2017-12-02
http://szinhaz.hu/2017/12/02/megvan_hogy_kik_viszik_tovabb_a_stafetat


“A STEREO Akt 2, 5 millió forintot nyert el a Jurányiban, 2018. február 26-án bemutatásra kerülő, Védett férfiak című projektjéhez.”

Előadás a nemek közti egyenlőtlenségről és elnyomásról (ATV- youtube.com) 2017-11-30
https://www.youtube.com/watch?v=FWGG8j51yLM

“A Start Plusz vendégei Boross Martin, a Védett férfiak c. darab rendezője és Mérő Vera kampánykoordinátor, Amnesty International.”

Nyitott vagy rá? (szinhaz.hu) 2017-10-17
http://szinhaz.hu/2017/10/17/nyitott_vagy_ra

“A III. OPEN Fesztiválon mindegyik előadás a részvételiségre, a néző aktivitására épít november 13. és 18. között a MU Színházban. A fesztivált Boross Martin rendező nyitja meg, a STEREO Akt színházi alkotócsoport vezetője. Számos új-dramaturgiát és innovatív technológiát alkalmazó; részvételi, közösségi és társadalmi párbeszédet kezdeményező hazai, és nemzetközi produkció létrehozója.”

Storytelling és közösség, avagy egy élő ember a másikhoz (Boross Martin, szinhaz.net) 2017. augusztus
http://szinhaz.net/2017/08/15/boross-martin-storytelling-es-kozosseg-avagy-egy-elo-ember-a-masikhoz/

A személyes történetek és emberi sorsok megismerése; találkozás az érintettekkel, a közvetlen tapasztalatok, élmények megszerzése az egyik legerősebb fegyver lehet a sztereotípiák és a rasszizmus ellen. Nem azon az alapon, hogy „én ismerek tisztességes romát is, de…”, vagy „nekem is van meleg ismerősöm, de…”, hanem amikor egy hús-vér történetet hallunk az Emberről: akkor megértjük, hogy az általánosítás nem enged kivételeket.”

Bevonós? – A néző szerepei (Boross Martin, litera.hu) – 2017. 06. 24.
http://www.litera.hu/hirek/boross-martin-bevonos-a-nezo-szerepei

“Visszatekintve az elmúlt négy évben készült STEREO Akt-os munkáinkra olyan, mintha sportot űznénk a néző szerepbe helyezéséből. Egyáltalán nem egy mindenáron innovációra törekvő szándék húzódik emögött, hanem dramaturgiai, koncepcionális szükségszerűség, az, hogy a néző érezze, nélküle nem tudna megtörténni az esemény.”

Legyen kockázat (Tompa Andrea, litera.hu) 2017-06-24
http://www.litera.hu/hirek/legyen-kockazat

“A passzívból aktív, akár néma belső életet élő néző az ő ideálja. Még sosem volt olyan „bevonós” előadása, amelyből menekülni akartam volna. Pusztán mert tudja, hogyan szólítson meg. Lágyan, kíváncsian, elvárások nélkül, játékosan, figyelmesen. Olyan témákat, gondolatokat, helyzeteket kínálva, amit nem tudok kikerülni, és a mindennapokban sem akarnék menekülni előlük. Színház és saját nézői világ, külső-belső valóság elmosása ez. Kedvemre való.”

Villámcsődület a homofóbia ellen – Kézfogó flashmob a STEREO AKT-tal (szinhaz.org) 2017-05-13
https://szinhaz.org/plusz/plus/2017/05/13/kezfogo-flashmob-stereo-akt-tal/

“Május 17-én, a homofóbia és a transzfóbia ellenes világnapon az előbújásért és az LMBTQ-jogok melletti kiállás ösztönzéséért szervezi meg idén 3. alkalommal Kézfogó elnevezésű flashmobját a Stereo Akt.”

Mindenki hülye, csak én vagyok helikopter (Szarka Károly, prae.hu) 2017.04.14.
https://www.prae.hu/index.php?route=article%2Farticle&aid=9679

“A Stereo Akt előadása a közös ügyeinkben tapasztalható félelmeket és hazugságokat vetíti ki a magánember hétköznapi életére, majd újra vissza a közéletre.”

A bennük lévő fájdalmat kívántuk kihangosítani – Film forog az Ormánságban (Pethő Tibor, mno.hu) 2017-04-18
https://mno.hu/belfold/a-bennuk-levo-fajdalmat-kivantuk-kihangositani-film-forog-az-ormansagban-2394335

“Azt akartam, hogy a fiatalok ne tébláboljanak céltalanul, mint korábban. A feleségem révén ismerkedtem meg a programmal. Összehozza a falut: a szereplők alig várják, hogy jöjjön a hétvége, s kezdődjön a következő foglalkozás. Sokan sajnos hónapról hónapra élnek, belesüppednek a közmunkás létbe, ki se mozdulnak innen. Ezen kellene változtatni – mondja. “

Jelenetben vagyunk (Proics Lilla, revizor.hu) 2017-04-08
http://www.revizoronline.com/hu/cikk/6616/kava-kulturalis-muhely-a-sajatszinhaz-projekt-szakaszbemutatoja-siklosbodonyban/

“A közel fél napon át zajló esemény rétegzetten rengeteg mindent behozott: mindannyian merenghettünk látván a faluban álló házakat, figyelve az itt élő embereket. Bár távolról jött turisták voltunk, kapcsolatba kerültünk a bodonyiakkal, méghozzá közeli kapcsolatba: vendégül láttak minket. Közben az általuk közösen vizsgált problémára épülő színházi munkájukat néztük, aztán be is léptünk a játékukba.”

Csak a szépet – STEREO Akt: Emlékek klinikája (Szabolcsi Gergely, Strott Tímea, sci-fi.mandiner.hu) 2017-03-08
http://sci-fi.mandiner.hu/cikk/20170306_strott_timea_csak_a_szepet_stereo_akt_emlekek_klinikaja

Nagyon erős felütéssel kezd a darab. … A darab politikai sci-fiként van meghatározva, és ennek maximálisan meg is felel. Egyrészt az orwelli hagyományokon épülő, manapság nagyon divatos disztópikus hangulatot és látványvilágot tökéletesen teremti meg, valamint nem nehéz a jelenre vonatkozó politikai áthallásokat találni.”

A megújulásra való képesség mérce lehet – beszélgetés Boross Martin rendezővel (Várkonyi Zsolt, librarius.hu) 2017-03-07
http://librarius.hu/2017/03/07/a-megujulasra-valo-kepesseg-merce-lehet-beszelgetes-boross-martin-rendezovel/

“Nem jó általánosítani, inkább azt mondanám, hogy annak a képessége, hogy mennyire vagyunk hajlandóak kiállni magunkért, mennyire vagyunk tisztában a jogainkkal, merünk-e kritizálni, reflektálunk-e magunkra és a környezetünkre, tájékozódunk-e eleget, ez zek mind összefüggésben lehetnek azzal, hogy mennyire hoz zavarba egy olyan mű vagy színházi esemény, ami szokatlan számomra, amihez hasonlót még nem láttam, ezért nem vagyok képes azonnal kanonizálni. Végső soron a megújulásra való képesség egy mérce lehet abban, hogy mennyire tudok élvezni valami olyat, ami más, mint amilyen én vagyok.”

Mikor fog kihalni az ilyen színház? (Kutszegi Csaba, kutszelistilus.hu) 2017. március
http://kutszelistilus.hu/szinhaz/jegyzet/371-kutszegi-csaba-tel-fele-tetozik-az-ifjusagi-problema

“A STEREO Akt produkciója szintén a máról beszél, de nem csupán elhajlik az abszurdba a kifejezés és a hatás érdekében, hanem egy jövőben játszódó, fantasztikus világot jelenít meg. A negatív utópiák réges-régen is az aktuális jelenről szóltak, ez most sincs másképp, de az előadásnak – legalábbis számomra – nem az a tétje, hogy nézőként képes vagyok-e megérteni az üzenetet, vagyis helyesen vonatkoztatom-e a mára a látottakat-hallottakat. Engem az érdekel, hogy Boross Martin rendező az előadással meg tudja-e mutatni, hogyan gondolkodik generációja a színházról. Milyen olyan másszerűséget-újszerűséget tud prezentálni, amelyből arra tudnék következtetni, hogy alakulóban van egy újfajta színházfelfogás, amely ha kell, az elődök látásmódját megtagadva, a színház jellegét, sőt gyakorlati működését is megváltoztatja.”

“Ahhoz, hogy komplexen lássunk valamit, konfrontálódni kell” – interjú Boross Martinnal és Thury Gáborral (szinhaz.org) 2018-01-25
https://szinhaz.org/interju/2018/01/25/interju-boross-martinnal-es-thury-gaborral/

“Egyszer az egyik közönségtalálkozón volt egy nagyon megrendítő hozzászólás. Egy idősebb néző azt mondta, hogy sok embert ismert, akik a felejtést választották tudatosan, és a saját cselekedeteikre az emlékezetük tudatos módosításával és tetteik ideologizálásával válaszoltak, mert így tudták csak este álomra hajtani a fejüket. Csak utalt erre, de elképzelhető, hogy ezek akár például ügynöktörténetek, vagy világháborús szerepvállalások is lehettek.”

Szexista nők (Bóta Gábor, nepszava.hu) 2018.03.03
https://nepszava.hu/1154114_bota-gabor-szexista-nok

Az előadás azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha nem férfiközpontú, hanem matriarchális alapú társadalomban élnénk. A megvaduló hölgyek felénk fordulva, mélyen a szemünkbe nézve statisztikai adatokat vágnak a fejünkhöz, hogy például a parlamentben, a vállalatvezetésben, de akár a színházrendezők között, milyen ordítóan torz a férfiak és a nők aránya. Még azt is megkapjuk, nem véletlen, hogy a diktátorok között nincsenek nők. Aztán azért ők is csak kiböknek egyet.

Lehetetlen, hogy férfival is megtörténjen? – A védett férfiak kertje (nowmagazin.hu) 2018.03.13
http://www.nowmagazin.hu/?p=38028

Általános tény, hogy a férfi felsőbbrendű a nőkkel szemben: hogy bármit megtehet, ő az erős, a bátor, a racionálisan gondolkodó, az ösztönlényebb, akinek minden könnyebb, csak mert férfinak született. Aki kiszolgáltatóvá teheti a másik nemet, viszont nem lehet kiszolgáltatott, főleg egy nőneműnek. Tényleg? Miért olyan nehéz elképzelni? Ezt próbálja meg bemutatni ez a darab, és egészen nagy sikerrel.